donderdag 11 mei 2017

Schatgraven

Eindelijk. We zitten in het nieuwe huis.
Nu kan ik meer vertellen over ons nieuwe project. Sinds 28 april zijn we de eigenaren van een monument uit 1747. Dit pand is dus nog ouder dan het landhuis dat uit 1787 stamde. Het pand staat in Otrobanda wat letterlijk betekent: andere kant. Hiermee wordt bedoeld de andere kant van de pontjesbrug en dus de andere kant van Willemstad.

Van oudsher is dit een sjieke,  statige wijk die na het wegtrekken van de welgestelden in verval is geraakt. Nog maar een paar jaar geleden kon je hier dus niet veilig over straat. Net als in Nederland worden dit soort wijken vaak door enthousiaste projectontwikkelaars, klussers en yuppen weer nieuw leven in geblazen en is het er prima toeven. Zo is het ook in Otrobanda. De gehele wijk is op de UNESCO Werelderfgoedlijst geplaatst en daardoor is er een een groot aantal vervallen panden opgeknapt of staat in de steigers.

De middelste trap is de ingang van de bloedbank van het Rode Kruis. Hier doneert men bloed en wordt deze geprepareerd voor het ziekenhuis. Het ziekenhuis ligt links naast ons pand. Het ligt in de planning om met de opening van het nieuwe ziekenhuis dit gebouw te slopen en er een park te maken. Tot die tijd hebben we gelukkig geen inkijk omdat nagenoeg alle ramen dichtgeplakt zijn.
De linker trap is de ingang van ons huis. 26 treden met je boodschappen en emmers vol met verf omhoog zorgen er hopelijk voor dat mijn billen en kuiten nog tot mijn oude dag in vorm blijven hahahaha.


Bij de aankoop van het pand hebben we de gehele inboedel overgenomen. Een aantal stukken staan hier al meer dan 200 jaar. Het leuke is dat we een aantal van deze stukken terug zagen in het Curacao museum! 
Het huis heeft een bibliotheek met honderden boeken. Die ga ik in een mensenleven niet meer uitlezen vrees ik.









Deze kroonluchter is zo ontzettend prachtig. Ik kan niet wachten om hem heel voorzichtig door een sopje te halen :)


En nog een 2e 


Als dat geen pronkstuk wordt....




Maar goed..... voordat ik aan de slag ga met decoreren en inrichten hebben we de komende maanden nog wel wat restauratie en sloopwerkzaamheden te doen pffff. Vandaag is de keuken er uit gehaald, nou ja, voor zover je het een keuken kon noemen. Het was eigenlijk een keukenblokje uit de jaren 60 met nog niet 1 meter om aan te werken. Weg ermee dus. 


We hebben een order geplaatst om alle shutter ramen te vervangen. Het meerendeel is niet meer te redden en aangezien ik (wij) nogal rigoureus te werk gaan doen we alles in 1 keer goed.




Kortom, een hele klus waar we in 2 jaar mee klaar hopen te zijn. Misschien onderschatten we de werkzaamheden en misschien valt het mee. De tijd zal het leren. Gelukkig heb ik altijd door troep en verval heen kunnen kijken en zie ik in gedachte het mooie Huize Batavia al in al haar glorie statig stralen op het zonnige Curacao :)

xx Miranda 

5 opmerkingen:

  1. Jeetje mina wat een klus maar wat een mooi huis om op te knappen en te renoveren. En inclusief inboedel? Wat zul je een mooie dingen tegen gekomen zijn. Mijn handen zouden ook jeuken;) Heel veel succes en ik volg jullie op de voet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe leuk! Idd..toen wij jaren geleden daar waren werd ons aangeraden niet aan de andere kant vd brug te komen. Wat heerlijk dat dat nu wel kan en dat je zon prachtig pand gaat opknappen...super! �� Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lef hebben jullie en gelukkig maar. Ik ga er vanuit dat ook dit project erg mooi gaat worden. Heel veel succes en houdt ons, via Facebook, op de hoogte!😀

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wauw ik heb respect voor jullie hoor, wat een mega klus gaat dit worden. Heel veel succes en plezier. groetjes adrienne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi huis. Ik ben er vroeger wel eens geweest als ik naar Kura Hulanda ging en ben door de tuin gelopen. Gewoon om jaloers op te worden. Heel veel succes. Het is echt bijzonder om er te mogen wonen.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je bericht achter