vrijdag 22 april 2016

Witte Koningsdag?

Vanaf mijn bureau zie ik de zon ondergaan. De warme wind waait door het raam en de avondgeur van het eiland vult mijn werkkamer. Op de koele tegelvloer liggen mijn 3 honden uitgevloerd met 1 oog dicht te slapen. Wat was het warm vandaag. De nieuwslezer meldde dat het zelden zo warm was in April. Ja vandaag was zo'n dag dat ik weinig heb gedaan...... Eigenlijk net als alle andere dagen hahahaha. Ik denk dat dat het grote verschil met Nederland is; we hoeven hier helemaal niets. Natuurlijk heb je wel de dagelijkse rit naar school en af en toe naar de supermarkt maar dat is dan eigenlijk alles.
Wanneer je vrienden wilt zien dan ga je er heen, of je spreekt af in een bar. Het leuke is dat iedereen altijd tijd heeft. Geen agenda's die moeten worden getrokken, gewoon leven in het nu. Wanneer je geen zin hebt zeg je dat eerlijk, geen smoesjes. We hebben geen agenda en dus ook geen "dubbele agenda"   :) 



Ons feestgedeelte is nagenoeg af en daarmee bereiken we dan ook het einde van de laatste klus. (uhhhh zoals het er nu naar uit ziet) Tijd voor een hobby of een boek. Maar weet je, eigenlijk is het zitten op een stoel met de wind door je haren en de warmte die je vertroetelt als meer dan genoeg. Wanneer ik over het eiland rij dan valt me op dat mensen ook gewoon overal en nergens zitten. Zomaar. Gewoon zitten op een muurtje of op een stoel voor de deur. Geen reden. Geen doel. Gewoon zitten en het dagelijkse leven aan je voorbij laten gaan. Soms komt er een bekende voorbij en maken ze een praatje, maar enkel zitten en kijken is ook voldoening gevend.


Door het rustige tempo krijg ik tijd om terug te kijken op de jaren die achter ons liggen. Jaren waarin de kinderen opgroeiden, we een bedrijf opbouwden en een levendige vriendenkring. Vergeleken met het leven nu was het vooral een leven van werken, hard werken. Work Hard, Party Hard, riepen we. Inmiddels weet ik dat het anders kan. Work Less, Live More, is het motto hier op het eiland. Een loungemuziekje op de achtergrond en vooral lekker voor je uit kijken. De mensen met een baan werken tot 12.00 en klokslag 12 gaan ze lunchen.... 2 uur lang. Daarbij is 12 uur echt  12 uur, dus ook als je net met een klant bezig bent. De klant heeft dan gewoon pech, had hij maar niet rond de lunch moeten komen. In Nederland zouden we gelijk roepen: Dat kan je niet maken! Maar waarom eigenlijk niet? Waarom moet jij een stuk van je pauze inleveren? Is dat dan fair? Misschien is de "Hollandse" manier van doen niet zo normaal als we denken......
Rijden met alcohol na een feestje doen we hier  allemaal. Geen blaastesten. De regels is dat wanneer je een ongeluk maakt en teveel gedronken hebt je de cel in gaat. Je kijkt dus wel uit. Gewoon gezond verstand...... we drinken met mate. 
5 kilometer te hard rijden en een bon, hahahaha ze hebben wel wat anders te doen; en terecht. Gewoon gezond verstand.

Zondag vliegen Charlotte en ik naar Nederland, Warner blijft achter voor een bruiloft op Landhuis Bona Vista. Er wordt gesproken over een witte koningsdag, wat zal dat koud zijn brrrrrr. Nee dan blijf ik bij mijn dochters op een stoel zitten. De warmte van de radiator zal de kamer vullen en ik bekijk de gekkigheid wel op TV.

xxMiranda





3 opmerkingen:

  1. Dan heet ik jullie vast welkom in ons koude kikkerlandje, dat waar je van +18 naar -5 gaat in een paar uur tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik hier zo naar buiten kijk lijkt het wel herfst. Wel leuk om weer even de sfeer in Holland te proeven. Zeker met Koningsdag. Grappig dat je nu ziet hoe gestrest wij eigenlijk leven. Met al die 100000000 regeltjes.
    groeten Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanmorgen met een sjaal om op de rommelmarkt gelopen om een Romertopf te scoren hahhah en gevonden :-)))). Was frisjes, nu thuis met een bakkie en een pot verf.Dus neem je warme vest maar mee, voor als je hier uit het vliegtuig stapt in ons koude kikkerlandje. Heel veel plezier he met je meiden.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je bericht achter