dinsdag 13 oktober 2015

Nederland gezien vanaf een afstandje

Morgen begin ik met een spoedcursus Papiamentu. Ik ga samen met onze Venezuelaanse buurvrouw uit het tijdelijke appartement en 2 bevriende restaurant eigenaren vol goede moed aan deze nieuwe uitdaging beginnen. Hoewel je je hier prima met enkel het Nederlands kan redden wil ik de landstaal toch graag een beetje kunnen spreken en in ieder geval goed kunnen verstaan. Je wilt uiteindelijk toch weten wat men over je zegt he? hahahaha.

Men heeft hier toch wel een bepaald beeld van die Nederlanders die op het eiland komen en eerlijk gezegd begin ik het ook te zien! Heel raar maar zelfs al na 2 maanden kijk je al anders naar die drukdoende "Hollanders" die op vakantie komen. Ik woon hier in een soort cocon of misschien wel een soort Utopia. Het lijkt net alsof er een glazen koepel over het eiland staat en alles wat er buiten deze koepel gebeurt komt niet aan.

Ik zie bij mijn FaceBook vrienden de nodige foto's en teksten over de Syriërs die Europa overspoelen.  Op het journaal hier heeft men het over de benzineprijs die  met 40 cent naar beneden gaat; niets over eventuele gelukszoekers of "echte" vluchtelingen.  Immigranten hier op het eiland zijn mensen uit Venezuela die daar amper te eten hebben, daar kan men nog wel 5 regels in de krant aan wijden.
Men bewaakt hier de grenzen nu strenger om een invasie tegen te gaan. De Europese problemen komen hier niet aan, men leeft hier bij de dag en bij de eigen dagelijkse sores. Eerlijk gezegd doen wij daar nu al aan mee. Ik hoor en zie dingen uit Nederland en heb geen mening. Vrij opmerkelijk voor iemand die altijd wel een uitgesproken mening had hahahaha.



Het eiland lijkt me gewoon op te slokken. Geen journaal en al helemaal geen weerbericht. Wat eten we vanavond is eigenlijk de enige vraag die we in de loop van de dag hebben. Alles komt en gaat zoal het komt en gaat. Ik doe er aan mee.

We hebben een TV pakket van een lokale provider dat houdt in NL 1, 2 en 3 en BVN verder 50 Amerikaanse zenders en nog eens 50 Spaanstalige. Manlief heeft uiteindelijk toch nog een ander pakket besteld waardoor we nu ook alle andere Nederlandse zenders kunnen zien. En zelfs dat wordt raar......
Vanaf een afstand zijn er echt heel wat zaken op de Nederlandse TV die leuk zijn om met de inwoners van het eiland te kijken hahahahaha. Een klein voorbeeld is The Voice of Holland versus The Voice of America. Daar sta je dan, de jury heeft gedraaid en dan moet je kiezen uit de coaches. Ali B wie? Sanne Hansen wie? Ja Anouk die kennen ze hier wel. Maar dan The Voice USA, dan sta je ineens voor Pharrel Williams en Gwen Stefani dan weet je wel voor wie je moet  kiezen, dat zijn nog eens artiesten!
RTL Boulevard was al nooit mijn favoriet maar is nu echt niet meer om aan te zien. Waar gaat het over? Of een of andere B-zanger, al dan niet in zwembroek, wel of niet gaat scheiden.   En wie is die man die presenteert? Waarom kijkt hij zo idioot serieus bij roddels? Men heeft hier echt een punt........ gekke Hollanders, maken echt van een mug een olifant.
Van de week in een gezellig barretje een stel Amerikanen naast ons.... Holland? Ja dat ken ik wel dat ligt toch naast Italië? Nee joh, zegt de ander dat is toch een stad in Duitsland?  Het land waar ik ben opgegroeid blijkt een onbekend stipje op de kaart ........ Ik trek de glazen koepel maar weer dicht en ga eens bedenken wat we vanavond gaan eten.

xx Miranda


16 opmerkingen:

  1. Leuk om even met andere ogen naar onszelf te kijken.
    Groetjes Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga dingen nu veel rustiger tegemoet dan een paar maanden terug. Raar maar waar. Ik vind het wel echt vreselijk wat er nu allemaal op Nederland afkomt. De meningen staan zo loodrecht tegenover elkaar alsof er geen grijs gebied meer is. Moeilijk.

      Verwijderen
  2. Als ik zie en lees hoe Nederlanders zich hier de laatste tijd (mis)dragen, het ikke-ikke-besef hoog is vertegenwoordigd, geen communicatie meer mogelijk is, alleen maar wijzen met het vingertje naar anderen, zou ik ook wel even onder die heerlijke glazen koepel van je willen verblijven...'emotioneel vluchteling' zijn...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja peetje, ik lees de opmerkingen bij de foto's met vluchtelingen. Het gaat er hard aan toe in Nederland. Ik vind het ook wel moeilijk hoor. Tuurlijk wil je mensen helpen maar wel de mensen die echt op de vlucht zijn. Hoe ga je dat in hemelsnaam controleren? Daarbij begrijp ik ook de angst heel goed. Ik heb veel gezien in Arabische landen en ik vrees echt voor de veiligheid van vrouwen en meisjes wanneer Europa overspoeld wordt. Emancipatie is daar echt niet doorgevoerd en een Europees uitziende vrouw is voor hun echt een voorwerp en niet een mens.

      Verwijderen
  3. Ik wil ook een koepel Hij hoeft niet van glas hoor. Graag even geen meningen horen van mensen die alleen maar voor zichzelf leven. Nee lijkt me wel wat ..Even geen boze grote buitenwereld .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil ook een koepel Hij hoeft niet van glas hoor. Graag even geen meningen horen van mensen die alleen maar voor zichzelf leven. Nee lijkt me wel wat ..Even geen boze grote buitenwereld .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Oma Leentje het is best wel prettig hier maar toch is het ook vreemd om je niet in de rest van de wereld te verdiepen. Het blijft een aparte ervaring

      Verwijderen
  5. Vanaf een afstand kijk je anders naar bepaalde zaken en wat je zegt: je krijgt ineens andere prioriteiten, zoals het bedenken wat je eten moet, haha. 't Zal best raar voor jullie zijn om onze 'problemen' op tv te zien.
    Amerikanen staan er inderdaad niet bekend om dat ze veel van ons land weten - behalve dan de coffeeshops in Amsterdam - maar als je aan de gemiddelde Nederlander vraagt waar in de USA de staat Arizona zich bevindt, zal ook bijna het niemand het precies weten.
    Succes met de taalcursus.
    Groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zegt natuurlijk wel iets over de Amerkianen hahahaha.

      Verwijderen
  6. Eerlijk gezegd vind ik die houding van eilanders altijd een beetje vreemd.
    Ik heb het ook gezien in Mallorca waar mijn oudste vier jaar heeft gewoond. Als ik de daar woonachtige Nederlanders/Engelsen/Duitsers etc. hoorde deugde er weinig van Nederland en/of Europa en was dáár alles beter. Ik had er sterke twijfels bij. En inderdaad kreeg ik daar in veel gevallen gelijk in...ze vertrokken vaak na een tijd weer om terug te gaan naar zo'n land.
    Wellicht niet vergelijkbaar, maar toch...
    En natuurlijk weten Amerikanen niks van Europa of Nederland, die vinden maar één land in de wereld belangrijk.
    Goed van je dat je een taalcursus gaat volgen, ik kan me voorstellen dat je ook alles wilt weten. Veel succes met jullie B&B en met alles wat jullie ondernemen.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja gek he Janny? Het lijkt wel of de zee om het eiland een soort barrière opwerpt. Heel apart om te ervaren. Het zegt soms ook wel iets over de ontwikkeling van de mensen hoor.... verder zien dan je neus lang is hihihi

      Verwijderen
  7. Great that you are taking a language course, but no Nederlander I know cares what others say about them. ;) And I gave up on trying to explain to Americans anything about European geography. Unless they have traveled, they have no reference. But then again my American doctor in Kinder, Louisiana worked in Leiden and speaks een beetje nederlands.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap dat het als een 'ver van m'n bed' show ziet, maar hoe ver je ook woont, de vluchtelingen blijven dezelfde mensen met hun verdriet en gevoelens dan wanneer je nog in Nederland zou wonen. Ik volg je met plezier (meestal als stille volger), maar het stukje over de problemen in Europa komt me een beetje egoïstisch over. Toen Haïti in de problemen zat heeft Europa ook geholpen (ik noem maar een voorbeeld). We wonen met z'n allen op 1 aarde, waar de problemen zijn, veraf of dichtbij, zou niet uit moeten maken. Het is in ieder geval wel fijn dat je je draai hebt gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat je het stukje nog een keer moet lezen. Ik geef namelijk aan hoe men hier op het eiland leeft en met gebeurtenissen op deze planeet omgaat. Dat heeft niets te maken met waar IK nu woon en hoe ik het als mens ervaar. Dit geldt denk ik niet eens voor alleen dit eiland maar voor het verdere westelijke halfrond. Europa is gewoon niet zo belangrijk voor de mensen aan de andere kant van het water. Ik weet niet of dat egoïstisch is; niemand in Europa helpt die arme Venezuelaan die niets te eten krijgt, dat zou je ook egoistisch kunnen noemen. Afrika heeft dagelijks honderden kinderen die dood gaan van de honger en vanaf de dag dat wij geboren zijn is er geen verandering in gekomen. Laten we eerlijk zijn daar hebben wij allemaal geen boterham of verjaardag minder om gevierd. Nu Europa wordt overspoeld met vluchtelingen veranderd er voor de andere kant van de wereld niets en is het dus niet interessant om er uitgebreid over te berichten in de media.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je bericht achter