maandag 5 oktober 2015

Het gevoel van thuis begint te komen

Vanaf het moment dat onze voeten de aarde van Curacao raakten op 14 augustus hebben we in een soort stroomversnelling gezeten. Zoals ik al eerder schreef hebben we inmiddels de eerste en de tweede gasten ontvangen. De appartementen waren op tijd klaar en bevielen zeer goed bij de vakantiegangers. Alles loopt eigenlijk nu op rolletjes.
Charlotte doet het echt super op school. Joep & Freya rennen de hele dag achter leguanen aan (en ze vangen er soms 1 ja ik weet het......ahhhhhhh). Nicole heeft een sportclub gevonden en wij kunnen zomaar af en toe even zitten en genieten na al ons harde werken.



Ineens besefte ik me van de week dat ik hier echt blijf en niet net als de gasten weer naar huis ga. Het klinkt gek maar ineens was het besef daar. Onze dochter Denise werd 2 oktober 22 en ook dat was ineens een harde werkelijkheid; wij 4en waren er niet bij. Voor het eerst in 22 jaar waren we er niet. We hebben haar wel heeeeeel lang gebeld op FaceTime en de telefoon op de keukentafel gezet waardoor we toch een soort van bij elkaar waren, zo hebben we zelfs gegeten; maar toch......... het gemis is er wel.

Ik kan heel eerlijk zijn en nu zeggen dat ik de eerste weken echt heimwee had. Heimwee naar het vertrouwde; naar je eigen bed, omgeving en noem maar op. Nadat de containers kwamen werd het wel beter maar ik had nog regelmatig een knoop in mijn maag. Het goede hiervan is dat de kilo's er af zijn gevlogen hahahahaha. 
De komende weken zijn we nog wel even druk met de komende boekingen goed inplannen, de laatste schilderijen uitpakken en noem maar op en zo zachtjes aan begint Bona Vista als mijn thuis te voelen.

De plannen om dingen anders te maken borrelen langzaam op, de tuin....... de vloer...... Vaak is het beter om eerst maar eens een tijdje in je nieuwe huis te wonen voordat je meteen de bijl en zaag overal in zet. Je moet een huis eerst "voelen" dan begrijp je vaak beter waarom dingen zijn zoals ze zijn. Elk huis heeft zijn karakter, van een moderne bungalow tot een oude boerderij, het heeft een ziel. Die ziel voel je het best als je er al even woont. Bomen en planten staan er vaak met een reden, verkoeling, lijnenspel, als windscherm of diepte in de tuin en noem maar op. We hebben hier 2 palmen die er niet best uit zien, ze hebben een hardnekkige schimmel. We verzorgen ze extra zodat ze het hopelijk gaan halen want:
 "Een tuin zonder bomen is als een kind zonder moeder"  werd mij al vroeg ingefluisterd.

9 opmerkingen:

  1. Hai Miranda, helemaal niet erg hoor om toe te geven dat je heimwee had, het is al niet niks. Op een gegeven moment komt dan de berusting. Wij allen zijn natuurlijk wel heel benieuwd hoe je zelf woont en ik mis je DIY's. Het komt vanzelf allemaal goed, even aarden.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan best geloven dat je heimwee hebt , naar het vertrouwde . En daar komt dan nog het gemis van jouw dochter bij .
    Dit heeft wat tijd nodig maar het komt allemaal wel goed . Vooral ook als de nieuwe ideetjes komen boven borrelen.
    Groetjes christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om te horen dat je je draai een beetje heb gevonden.
    Ik moet er niet aan denken zo ver weg ;-)
    Ik wens jullie veel geluk.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vrij logisch toch, dat je moeite hebt met achterlaten! Het is ook niet niks wat je allemaal achterlaat. Gelukkig gaat het je nu wat beter.
    Ik ben benieuwd naar foto's van jullie huidige onderkomen.
    Ga je de header van je blog ook nog aanpassen naar 'warmere sferen'?
    Succes verder daar, groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig ga je je een beetje thuis voelen, het is ook niet niks wat jullie hebben gedaan.
    Er zullen altijd momenten zijn waar je Nederland mist maar kijk dan goed om je heen waar je zit en geniet er van.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Miranda,

    Kan me voorstellen dat je de eerste weken last van heimwee hebt gehad.
    Maar als je ziet dat alles goed loopt en goed voelt dan komt dat thuis gevoel vanzelf.
    Dat je na 22 jaar een verjaardag van je dochter moet missen is ook heel erg raar, maar ook dat zal wennen in de loop der jaren!
    Af en toe gewoon even een vakantie plannen naar Nedreland.

    Liefs Vittoria :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat het gek zou zijn als je niet terugdenkt aan Nederland. Alles is nieuw, het klimaat, de cultuur je huis familie ver weg. Dus die knoop in je maag begrijp ik wel hoor. Maar fijn dat het beter gaat. Ik ben zo benieuwd hoe je huis wordt. Omdat je mrt kleur gaat werken. En gelukkig dat de kinderen het ook naar hun zin hebben.
    Succes met alles. Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel begrijpelijk dat je wat heimwee had.
    Maar ik dacht dat al je kinderen mee gegaan waren, dat lijkt me nog het moeilijkst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn voor je dat het wat meer thuis begint te voelen na een periode van heimwee..
    Sterkte met die momenten maar ook veel plezier met dit avontuur!
    Groetjes, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je bericht achter