zaterdag 11 april 2015

DIY Oude Zuil

Deze DIY kost je wel een middagje klussen, maar hij is ook wel erg mooi. Laat je materiaal op maat zagen bij de bouwmarkt, dat scheelt je tijd en je weet zeker dat het mooi recht is.


Wat heb je nodig:

Mdf  2x vierkant plaatje van 59cmx59cm
Mdf  2x vierkant plaatje van 56cmx56cm    Al het MDF is 18 mm dik !!
Mdf  2x vierkant plaatje van 53cmx53cm
Mdf  4x lang plaatje  van 115cmx47,5cm
Lange schroeven
Schroefboormachine
Pure & Original Primer
Carte Colori kalkverf  kleur: Palladio
Houtvuller/ allesvuller
Plamuurmes
Schuurpapiertje
Brekerzand
Blokkwast
Verfbakje
Deurmat van Leen Bakker

Leg voor de vloerplaat de 3 plaatjes MDF als een trapje op elkaar. Boor op elke hoek een gaatje en schroef de plaatjes aan elkaar. Doe dit ook voor de bovenplaat.



Boor op de lange Mdf panelen aan 1 zijde 4 gaatjes voor. 2 op de hoeken en 2 in het midden.













Leg de vloerplaat op de grond en laat iemand 2 lange Mdf panelen vasthouden. Zet ze zo neer dat je naast het voorgeboorde gaatje NIET weer een gaatje hebt.













Schroef alle delen aan elkaar.












Zet de kolom mooi in het midden van de vloerplaat en boor op elke zijde een gaatje schuin naar beneden. Eerst even recht en dan schuin.












Schroef op elke zijde de vloerplaat aan de kolom. Schroef ze er diep genoeg in.












Draai je werk om en doe dit ook voor de andere plaat. Er is geen verschil tussen onder en bovenkant. Dus omdraaien is net zo makkelijk :)

Vul de gaatjes met een vuller en laat dit drogen. Schud het daarna licht op.











Zet alles in de Primer












Knip uit de Leen Bakker deurmat 4 leuke ornamenten en spijker deze vast.













Zet ook de ornament nog even in de Primer












Neem wat Carte Colori kalkverf











Doe dit met Brekerzand in een verfbakje en verdun dit met een klein beetje water. Schilder her de zuil mee in mooie lange verstreken. Let op: Je aanzet blijf je zien dus werk verticaal.















Dit is mijn eindresultaat



35 opmerkingen:

  1. Geweldig leuk hoor!
    Ik volg je op de voet....ik heb alleen geen tijd om alles na te maken.
    Een zuil wilde ik gaan kopen maar nu ik dit filmpje zie is dat niet meer nodig.

    Groet, Laura

    (hetlandelijkgebeuren.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee he? Lekker zelf maken, meer eer van je werk xx

      Verwijderen
  2. Wat dacht je, na vorige week iets makkelijks gaan we er nu even tegenaan ;-)
    Mooi item heb je er weer bij zo, stoer ding!
    Goed weekend.
    lieve groet,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he? je dacht toch niet dat het altijd zo'n eitje zou zijn he? hahahahaha fijn weekend

      Verwijderen
  3. Onwijs leuk weer Miranda! Wat ben jij ongelofelijk creatief! Opzich heb ik dat ook wel maar bij mij duurt het altijd maanden voordat ik aan een project begin haha šŸ˜ een klodder verf pak ik zo maar als ik moet boren duurt dat toch wat langer ;) maar al met al, weer een geweldige diy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze doe je in een middagje. Er komen vast nog regenachtige middagen genoeg om aan de slag te gaan xx

      Verwijderen
  4. Heel leuk!! staat al een tijdje op m'n lijstje om te doen.
    Je hebt een prachtige kleur op de muur achter de zuil, mag ik vragen welke kleur dit is?

    Liefs
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je legt de lat (ook voor ons) steeds hoger ;-), maar dit is ook weer een geweldige uitleg. Ik heb er geen ruimte voor, maar ik vind de zuil prachtig. Het staat erg mooi bij je.

    Bedankt voor weer een inspirerende post! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja ja, jullie moeten wel een uitdaging houden hahahahah

      Verwijderen
  6. Ik vind hem geweldig. Ik sla hem op en wie weet komt het er nog eens van. Zelf zou ik hem in een donkerder kleur willen, maar dat is persoonlijk.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi. Hij is ook eigenlijk wat donkerder dan op de film/foto. Hij is iets grijzer, blijkbaar kan de camera dat niet vast leggen

      Verwijderen
  7. O jee...als ik zo erdoor heen scroll, is dit wel een grotere klus:)) Maar met jouw uitleg zal het me best lukken! De zuil ziet er prachtig uit!
    Telkens als ik jouw projecten voorbij zie komen, kriebelen mijn handen hi...hi..

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon met het YouTube filmpje erbij. Telkens op pauze zetten dan lukt het je vast

      Verwijderen
  8. Wat ben je toch handig!! Hij is weer super!
    Fijn weekend.

    Liefs, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Diane. Jij ook fijn weekend. Hopelijk komt het zonnetje nog vandaag

      Verwijderen
  9. Super zoals jij het voordoet met de maten en materialen erbij, dit maakt het een stuk makkelijker om na te maken, echt heel gaaf!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waarom nog een zuil gaan kopen , met zo'n prachtexemplaar .
    Morgen even aan mijn jongste laten zien , wedden dat we maandag achter de mdf platen gaan :)))
    Weer super geĆÆnspireerd .
    Fijn weekend nog
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Supermooi. Nu mijn man maar eens lief aankijken. Wie weet heeft hij tijd (ik denk het niet)
    Maar wel iets om goed te onthouden!
    Fijne zondag,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zet je zwoele blik op, misschien helpt dat hahahahaha. Fijne zondag xx

      Verwijderen
  12. Heel leuk gedaan Miranda!! Tjonge ik heb je nog maar net "ontdekt" maar ben al helemaal fan!!! :D haha
    Vandaag de poer gemaakt super leuk geworden.. Ik kan het blog bericht nog even niet posten maar dat komt na het weekend nog!

    Hartelijke groetjes, van Priscilla
    diybypepris.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Priscilla dan heb je nog een en ander in te halen hihi. Fijne zondag

      Verwijderen
  13. Er worden vast een heel aantal zuilen gemaakt de komende tijd ;)
    Leuk idee met het ornamentje uit de deurmat!
    Fijne zondag.
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige zuil is het geworden! Echt knap dat je het allemaal zelf maakt! Mijn man heeft afgelopen week 2 zuilen gemaakt van steigerhout. .ook mooi!
    Bedankt voor de tip weer :) je bent super creabea!
    Fijn weekend!

    Liefs Daniƫlle
    ( thofhuisje.blogspot.nl )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Steiger vind ik ook mooi, vooral voor buiten :) staan nog op mijn lijstje

      Verwijderen
  15. Hoi Miranda....super mooi weer geworden en wat staat die pot er prachtig op. De mat heb ik al gekocht want ik wil graag het oude schilderij maken....Ik ben alleen nog niet uit de kleur omdat ik alles wit heb denk ik dat het mooier is om het schilderij ook wit te houden en dan oud te maken....bovenstaand zuil is een voorbeeld....fijne zondag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schilderij in deze kleur is inderdaad ook erg mooi! groetjes xx

      Verwijderen
  16. Hij is geweldig Miranda, een leuk idee om uit de deurmat de ornamenten:) te knippen, je hebt zo een prachtige zuil die echt een oude look heeft.
    Bedankt weer voor je leuke DIY.

    Fijne dag nog en lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nog niet eerder kunnen kijken maar wat is hij gaaf!!! Komt zeer zeker ook op mn lange waslijst :))
    Fijn weekend

    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  18. WOWWWWWWWWWWWWWWW!!!!!!!!!! thanks!
    groetjes, IngeR

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi,heb je wel rekening gehouden met materiaaldikte,
    zo wordt de zuil niet vierkant.


    Gr,Hilbrand.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je bericht achter