donderdag 19 februari 2015

Petunia's & Lobelia's

Vandaag ging ik even snel voor andijvie zaadjes naar de Welkoop. Hebben jullie ook zo'n last van die lentekriebels?
Alle  kasten zijn hier al opgeruimd, kleding is uitgezocht. Miss Charly heeft in haar kamertje alle muren opnieuw geschilderd. Kortom binnen is alles spik en span, wij zijn klaar om naar buiten te gaan.

Vorige week heb ik al wat bloemen en groente gezaaid, lekker vroeg al in de koude kas en op de vensterbank in de bijkeuken. De eerste kiemplantjes zijn zowaar al zichtbaar.  Dat zorgt voor nog meer lentekriebels, hihi. Maar ja ons "stukje" grond is bijna 6000m2 en dan zie je die paar gezaaide  bloemetjes niet zo snel terug.  Op de zakjes van veel zaden staat dat je ze meteen in de volle grond moet zaaien en dat is wel een probleem wanneer je katten, paarden en een echtgenoot met een trekker en bladblazer hebt pffff. Ik heb het in de voorgaande jaren wel eens geprobeerd met wilde bloemen. Geen succes, tenzij er ook brandnetel zaad doorheen zat....... Daaraan geen gebrek.

Dit jaar ga ik het anders doen. Ik ga petunia en lobelia zaaien. Petunia werd bij ons thuis altijd "pispot plant" genoemd. Raar misschien, maar daardoor wilde ik hem eigenlijk nooit in de tuin. Toen ik er vorig jaar een paar in een gietijzeren vaas van 1.50 mtr deed en deze tot aan de grond bloeiden, vonden mijn meiden ze echt prachtig. Zij hebben de associatie met de "pispotplant"  duidelijk niet.

Dat geldt ook voor de Lobelia, die vroeger zo braaf langs een tegelpad werd geplant. Het staat zelfs letterlijk op het zakje " ook zeer geschikt voor randen....."  Ik ga 2 zakjes zaaien en dan eens bedenken hoe ik ze niet tuttig kan gebruiken.


To be Continued.......

xx Miranda

5 opmerkingen:

  1. Via een tip van Patricia kwam ik hier terecht! En wat een goede tip bleek dat te zijn.
    Je hebt een leuk blog, met veel handige DIY'tjes. In een leuke schrijfstijl en veel feitjes om over na te denken. Hier houd ik van. Je hebt er dan ook een volger bij, hoor.
    Liefs
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Janny! Fijn dat je het waardeert. Morgen weer een nieuwe DIY met een krukje. Ook zo leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Miranda, ik kom ook via via op jouw blog terecht.
    Wat mijn lentekriebels betreft, ik heb de magnolia takken al in bloei staan op tafel en de blauwe druifjes zijn al weer bijna uitgebloeid.
    Voor mij mag de zon gaan schijnen en lekker weer wat in de tuin doen.
    prettig weekend, liefs Brenda
    brendaschneider.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O. heerlijk he! Ik heb hier ook magnolia takken. Elk jaar denk ik weer: ik moet zo'n boom planten. hahahaha

      Verwijderen

Laat je bericht achter