woensdag 4 februari 2015

MoestuinKriebels



Er lag vorige week zoveel sneeuw in de moestuin dat zelfs de boerenkool niet meer zichtbaar was. Gelukkig wordt ze daar alleen maar lekkerder van!





De moestuinders onder ons beginnen de eerste kriebels al te krijgen. In gedachte zie ik de zaaibakjes al vol staan met jonge, net opkomende plantjes. Elk jaar is het weer een feest wanneer er een klein groen puntje door de donkere aarde heen priemt en z'n weg naar het licht zoekt. Dat je van zoiets "simpels" zo blij kan worden he?






Afgelopen zomer had ik veel groente in de kas staan. Op zich ging dat prima totdat we op vakantie gingen en de planten (slechts) om de dag water kregen. In de kas lopen de temperaturen zo hoog op dat het de planten niet ten goede kwam. Een aantal heeft het dan ook niet gehaald.
Dat is het mooie van een nieuw jaar, we kunnen het altijd weer anders doen dan daarvoor.


Heel vaak krijg ik de vraag waar ik de tijd vandaan haal. Nou, ik kan je zeggen dat het heel WEINIG tijd kost. Echt waar. Het is een kwestie van slim zijn.

Mijn moestuin is niet zoals die van opa vroeger met uren schoffelen. Ik wied hooguit 1x per maand een uurtje onkruid. Meer is niet nodig.


Alles staat in bakken. Heel simpel een houten rand met daarin worteldoek vastgeniet. Aarde erop en klaar. Onkruid komt nu dus alleen nog van aangewaaide zaden of uit vogelpoep (opgegeten zaden). En dat is eigenlijk heel weinig.

Heerlijk elke ochtend verse aardbeien, overheerlijke zoete tomaten en noem maar op. 
Het water loopt me in de mond. Nog 1 weekje en dan ga ik voorzaaien. JOEHOE








2 opmerkingen:

  1. Ik heb ook toevallig een moestuin en een serre , maar nu is hij nog een puinhoop hoor .
    Met de vele regen is er een hoop onkruid bijgekomen. Pffff dat word werken in het voorjaar.
    Goed idee , die wortelmatten .
    Groetjes
    Christel van garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat werk zo goed Christel. Dan ben je van heel veel ellende af.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je bericht achter