maandag 2 februari 2015

Goeie Koeien





Een maand geleden kwamen we een advertentie van GoeieKoeien tegen. Het is een initiatief om met meerdere personen een koe te kopen en na de slacht het vlees evenredig te verdelen.
Mijn interesse was meteen gewekt toen ik las dat de koeien gegarandeerd antibiotica vrij zijn en op een diervriendelijke manier worden gehouden. De koeien lopen hier vlakbij in de wei in Hierden.
Vroeger ging men ook op een normale, betere manier met de te slachten koe om. De boer kweekte zijn koe op, slachtte het dier en verdeelde het vlees onder familie, vrienden en buren.
Zo ging dat altijd, daar kwam geen industrie of tussenhandel aan te pas, en er werd zeker niets gedaan om de houdbaarheid te verlengen. Vlees zoals het bedoeld is, honderden jaren lang. Dat is toch heel wat anders dan de kiloknallers van de supermarkten. Brrrrrr.



Wat je besteld is 1/32e van een Hollandse koe in een compleet pakket vlees. Er zit onder andere kogelbiefstuk, entrecote, bieflapjes, sucadelappen, poulet en gehakt in. Totaal 10 kilo prachtig, eerlijk vlees. Organen en dergelijk niet. Mocht je dat wel willen dan kan dat. Maar ik bedank even, hihi.
Met die 10 kilo doe je ongeveer 3/4 maanden, wanneer je 2 a 3 per week uit je voorraad put.
Het leuke is dat je via de site op de hoogte blijft van het verloop van de verkoop.



Zodra de koe in zijn geheel verkocht is krijg je een bericht met daarin de slachtdatum en de bezorgingsdatum. Ze komen in de avond of op zaterdag zodat de werkende mensen niet er voor thuis hoeven te blijven.
Vandaag kwam onze koe dan aan. Best even moeilijk om te bedenken dat ze net geslacht is. In de supermarkt of bij de slager denk je daar helemaal niet over na. Vaak besef je je niet eens dat we het over dieren hebben. Dit is dus weer een stukje bewustwording!
Vandaag was het dan zover onze koe werd gezorgd. Toch altijd spannend he als je iets voor de eerste keer besteld. Er kwam een hele vriendelijke meneer die nog een en ander vertelde over de koe en het leven dat de koeien bij hen hebben. Alles zat in 1 grote doos.


Spannend

Keurig gekoeld


Wat een assortiment
Netjes de houdbaarheid er op









Tja dat is wel weer even confronterend



Wat een pakket! Het ziet er zo mooi uit. In de koelkast is het vlees 3 weken houdbaar. Dat kan natuurlijk alleen als het verser dan vers is. Geweldig. Zodra de bodem in zicht komt bestel ik zeker weer.
Leef jij ook bewust en wil je antibioticavrij vlees van een gezonde Hollandse koe dan zou ik zeker een op de site van goeie koeien kijken.

Eet smakelijk



4 opmerkingen:

  1. Hoi Miranda , toevallig heeft mijn dochter haar vriend een hoeveslagerij, de koeien worden daar gekweekt , met veel zorg worden ze gevoed en ook antibiotica vrij.
    Het zijn blondes d'aquitaine .
    Dus wij hebben altijd wel een héél goed stukje vlees in huis.
    Mensen willen weer pure producten kopen en daar ga ik ook voor .

    Bedankt voor je leuke reactie . Je kan ons ook volgen door op de volgersknop te drukken , op die manier zal jij zeker en vast ook veel volgers krijgen .
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zal ik zeker doen Christel, ik had je wel via bloglovin aangeklikt, maar misschien is dat niet voldoende?
    Ik ben groot fan van jou mooie foto's en prachtige huis. WOW

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal je ook in mijn lijst met blogs zetten , zo komen er zeker veel mensen eens kijken naar de jouwe
    En bedankt voor het compliment , bloos ,bloos....
    Grtjs
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Miranda verser dan vers kan niet ga straks op de koeien site kijken haal nu altijd Frans limousine is pittig aan de prijs maar wel heel goed vlees ik zeg eetsmakelijk

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je bericht achter