zaterdag 28 februari 2015

DIY Betonnen bal

Vandaag maken we een betonnen bal. Deze kan je binnen of buiten gebruiken ter decoratie. Door zijn robuuste uitstraling past de bal heel mooi in het landelijke interieur.

Wat heb je nodig.

*Pispotlamp(en)
*Pot (of iets anders) om de lamp te stabiliseren
*Voor een extra mooie bal; Spuitlijm (Action)en kant of een gehaakt patroon
*Beamix beton voor palen. bij de bouwmarkt te koop 9,99
*Plastic zak
*Hamer
*Staalborstel
*Wasvernis















Spuit de lijm in de bol en plak het patroon van kant of je gehaakte patroon goed vast. Laat dit goed drogen.













Plaats de lampen nu in een pot of iets anders waardoor ze rechtop blijven staan.
Vul de bol met beton. Druk met een spatel het beton even goed aan in de pot. Voorkom dat het kant dubbel klapt.

Er moet een laagje water op het beton komen drijven. Maak het beton NIET TE DUN.















Een  grote bol vul je eerst met water en dan beton erbij, anders wordt het een te zware klus en droogt het beton onder je handen.

Doe de bol in een plastic zak en sla het glas  zachtjes stuk.
Verwijder alle glasdelen. Gebruik handschoenen!


Verwijder het "schroef gedeelte" van de lamp met een hamer












De bal kan je nu vervolgens bewerken met een staalborstel












Breng voor een extra oude look wasvernis aan. doe dit zeer zuinig. Eventueel teveel gebruikt dep je er meteen weer af.















Dit is mijn eindresultaat


B






17 opmerkingen:

  1. Echt onzetend leuk ga ze zeker maken alleen die foto waar je het glas verwijderd Hihi die is wel luguber

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahaha. Het valt mee hoor. Doe gewoon handschoenen aan. Het glas is weel dik, dus je "pelt" het er zo vanaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer zo'n leuke DIY, ik moest wel lachen om de naam van de lamp:) hier heb ik er ook nog een paar staan, dus dit wordt de volgende klus!!!
    Super leuk dat je dit met ons deelt.

    Fijn weekend en lieve groetjes, Eefie

    whats-inaday.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Eefie,

    Ik hou je wel aan het werk zo he? hahahaha
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een hele leuke diy .
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pfff, wat ben jij creatief zeg.
    Maar wel met mooi resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lia, Dit kan je zelfs met 2 linkerhanden hihi

      Verwijderen
  7. Gisteravond nog je filmpje bekeken, echt zo leuk die ballen (en je filmpje). Heb je gister wel "aan de workshoptafel" gezien maar net als met zoveel anderen, niet eens de kans gehad om bij te kletsen. Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Colin, Ik zag jou ook :) Helaas kon ik niet tot het einde blijven, maar hopelijk wordt dit een jaarlijks event! Ik wilde graag een vlog maken voor Carla, dus ik heb zelf niet gemaakt enkel gefilmd. Nu "even" monteren en dan hoop ik een mooie impressie van de dag te hebben xx

      Verwijderen
  8. Wat een goed idee en wat zijn ze mooi geworden! Past er weer helemaal bij, leuk zo op dat bankje!
    Fijne zondag verder,
    Liefs, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Diane. Ik ben zelf ook zeer tevreden. Ik heb deze echt pas donderdag gemaakt dus had geen idee wat het resultaat zou worden. Gelukkig was het prachtig want tijd voor een nieuwe DIY had ik niet meer hihi

      Verwijderen
  9. Wat zijn ze goed gelukt. Ik heb de pispotlampen al en nu weet ik wat ik er mee kan doen haha......
    Groetjes,
    Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weer een mooie DIY, dit ga ik zeker een keer uitproberen!
    Groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ze voor de tuin gemaakt van een plastic voetbal. Zijn ze net iets groter.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wil de ballen ook gaan maken, nu was ik opzoek naar wasvernis maar dat is er in meerdere kleuren. Welke kleur heb jij gebruikt? Of dat de kleurloze?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je bericht achter