zaterdag 31 januari 2015

Stoere Robuuste pot

Tijd voor een leuke en hele makkelijke DIY, voor wie niet weet wat dit betekent, Do It Yourself.
In een ver verleden toen we net getrouwd waren en een baby'tje hadden bleef er niet veel geld over om mooie spulletjes te kopen. Als snel kwam ik tot de conclusie dat wanneer ik mooie dingen wilde hebben, ik ze zelf moest maken.

Het was in de jaren 90 echt "beertjes tijd". Overal zag je ze en overal waren ze mij te duur. Ik begon ze zelf te gieten, te schilderen en te verkopen. Ongelofelijk wat ik in die tijd verkocht op markten en braderie├źn. Omdat ik elke week voor dag en dauw  op pad was bedacht ik me dat ik beter de mensen naar mij toe moest halen in plaats van andersom.  Zo begon ik op een zolderkamer in Voorschoten een creatief atelier. Lekker kliederen met een groep gezellige mensen. In die tijd heb ik mijzelf heel veel technieken aangeleerd. De beertjes zijn er al lang niet meer, maar de technieken van toen gebruik ik nog steeds.


In deze blog maken we van een oude, lelijke pot een stoere pot die zo uit de woonwinkel kan komen.
Ik leg je hier uit hoe en wat. Kijk vooral naar mijn YouTube filmpje  waarin ik het stap voor stap voor doe. Rechts boven aan staat altijd de link.

Wat heb je nodig:

Pot(ten), liefst van de kringloop. Een 2e leven voor een schonere planeet. (en het kost je haast niks!)
Kalkverf
Kwast
Water
Brekerzand
Bloem
Koffiedik

Dit zijn die "lelijkerds" van mij. Ze waren 1,95 stuk. Vaak ben je onder de 2 euro al de gelukkige eigenaar van een lelijke pot , hihi.




Je schildert de pot gelijkmatig met kalkverf, niet te dik en niet te dun. Een beetje strepen maakt niet uit.



Even goed laten drogen. De 1e laag hoeft niet dekkend te zijn.
Maak een papje van kalkverf en brekerzand, geen gewoon zand gebruiken, dit is namelijk te fijn van structuur. Brekerzand koop je bij de bouwmarkt voor een paar euro de zak.


Breng het verf/zand-papje aan met de kwast en dep met de punten totdat je het gewenste en dekkende resultaat hebt.
Laat deze laag echt goed drogen.

 Zo zijn ze ook al prachtig, vind je niet?

Nu smeer je de pot in met bloem. verwijder een teveel aan bloem met een doek. Niet te hard wrijven anders verwijder je al de zandkorrels.


Verdun de koffiedik. Dek met een doekje wat koffiedik over de pot. Doe wat extra op de onderkant/rand. Dan lijkt het echter.


Terwijl de natte koffiedik droogt smeer je er wat bloem door heen. Net zoveel als jij mooi vindt.


                  


Dit is mijn eindresultaat. Onherkenbaar toch?
Wanneer je gaat beginnen kijk dan op mijn YouTube kanaal Onder de Beuk,  daar doe ik het stap voor stap voor. Rechts bovenaan de pagina staat de YouTube knop.
En abonneer je meteen even op dit blog voor meer leuke items.  Op de blogpagina kun je je abonneren.


 SUCCES      xx Miranda 












Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat je bericht achter